Mitä valokuitu on?
Valokuitu on erittäin ohut, lasista valmistettu johdin, jota pitkin signaali siirtyy valon muodossa. Valokuitu on ominaisuuksiltaan ja tiedonsiirtokyvyltään ylivoimainen kupari-kaapeleihin verrattuna. Sen tärkeimpiä etuja ovat luotettavuus, rajaton kapasiteetti ja valmius myös tulevaisuuden sähköisten palvelujen käyttöön.
Tiedäthän, että mobiiliverkot (4G, 5G) käyttävät valokuitua taustalla, koska tukiasemat kuljettavat liikenteen valokuituverkkoa pitkin.
Miksi minun kannattaa hankkia valokuitu kotiin?
Valokuitu tuo kotiisi nopeimman mahdollisen internetyhteyden ja parhaat palvelut. Kun yhteys on nopea ja kaistaa on reilusti, kaikki kodin laitteet voivat käyttää haluamiaan palveluita yhtä aikaa ilman, että yhteys ruuhkautuu, hidastuu tai alkaa pätkiä.
Valokuidun avulla varmistat, että sinulla on yhteys, jonka avulla saat käyttöösi esimerkiksi kaikki uudenlaiset internet-, televisio-, puhelin- ja terveyspalvelut. Valokuitu on pitkäikäinen hankinta, sillä sen tiedetään kestävän ainakin 50 vuotta. Siksi sen hankinta vaikuttaa myös kotisi arvoon asuntomarkkinoilla.
Miten saan valokuituliittymän käyttööni?
Tarkasta, että kiinteistöön on otettu osuuskunnan valokuituliittymä. Mikäli olet vuokralainen, niin omistaja yleensä ostaa liittymän ja rakentaa kiinteistöön tai rivitaloon tarvittavat yhteydet. Varmista nämä vielä kiinteistön omistajalta. Vuokralainen maksaa tilaamistaan palveluista. Valokuituliittymät voit valita palveluntuottajan tuotevalikoimasta, tutustu tarjontaan Kaisanetin sivuilla kaisanet.fi.
Kuinka saan langattoman yhteyden toimimaan?
Langaton yhteys (WLAN) on yksi tapa ottaa yhteys. Huomioithan, että WLAN-verkko ei ole osa palveluntuottajan toimittamaa laajakaistayhteyttä vaan osa asiakkaan omaa sisäverkkoa.
Wlanin avulla pääset nettiin kännykällä, tietokoneella tai tabletilla ilman verkkokaapelia ja voit surffata koko langattoman kotiverkkosi kantavuusalueella.
Tarkasta, että laitteesi langaton toiminto on päällä. Tietokone, älypuhelin tai muu laite löytää useimmiten langattoman verkon. Tarkasta oman salatun verkkosi nimi (SSID) sekä salasana (WPA) modeemin mukana tulleesta tarrasta tai se on liimattu modeemin taakse.
Kytke tietokoneesi/laitteesi langattomaan kotiverkkoosi valitsemalla se. Tämän jälkeen laitteesi saattaa pyytää ”Anna salasana” ja klikkaamalla ”Yhdistä”, laite yhdistyy modeemin langattomaan verkkoon. Jos laitteesi pyytää uudestaan salasanaa, silloin se on kirjoitettu väärin. Huomioi salasanassa kaikki numerot sekä isot ja pienet kirjaimet.
Langattoman verkon sanastoa:
- Suojaussavain, WPA – Kirjain- ja numeroyhdistelmä, jolla langaton verkko suojataan
- SSID – Langattoman verkon nimi
- WEP, WPA, WPA-PSK tai WPA2 – Eri tapoja salata langaton verkkoyhteys
Verkon suojausavain/salasana ei kelpaa.
Tarkista, että kirjoitat sen oikein. Resetointi palauttaa modeemin tehdasasetuksille, joten jos olet vaihtanut salasanan, niin se saattaa palautua resetoinnin myötä alkuperäiseksi. Tarkista langattoman verkon salasasana modeemin mukana tulleesta tarrasta tai modeemin taakse liimastusta tarrasta (WPA:-kohta).
Nettiyhteys hidastelee
Vikapalvelunro auttaa tilanteissa, joissa ongelman syy on palveluissa tai verkoissa. Tarkista myös laitteesi asetukset ja toimivuus, sillä useimmiten ongelma ja sen ratkaisu löytyvät sieltä. Huolehdi seuraavista asioista mahdollisissa vikatilanteissa:
- Tarkista vika- ja häiriötiedotteet myös kaisanet.fi sivuilta.
- Ota virtajohdot irti laitteista väh. 1 min. ajaksi sekä tarkista laitteiden kytkennät ja asetukset
- Mikäli käytät yhteyttä langattomasti (WLAN), kokeile yhteyttä kytkemällä verkkokaapeli modeemin LAN1- porttiin ja tietokoneen välille.
- Ota yhteyttä asiasta paikan päältä, mikäli mahdollista.
Kiinteä yhteys hidastelee (tietokoneesi on liitetty verkkokaapelilla modeemiin)
Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisempaa latausnopeutta kuin mitä liittymässä pitäisi olla.
- Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virrattomana.
- Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
- Tyhjennä internetselaimen (Esim. Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera) väliaikaiset tiedostot.
- Tarkista ensin omien laitteiden toimivuus: käytettävä tietokone on kunnossa eikä se aiheuta hidastelua. Testaa yhteyttä toisella, uudemmalla tietokoneella, jos mahdollista. Jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua ja nopeus pysyy edelleen alhaisena, ota yhteyttä vikanumeroon.
Huom! Mikäli liittymästä tehdään vikailmoitus ja vianselvityksen myötä asentaja toteaa vian jäävän loppukäyttäjän laitteisiin, veloitetaan maksullisesta asentajakäynnistä.
Kuinka testaan internet-yhteyteni nopeuden?
Internet-yhteyden nopeuden testaamiseksi on tarjolla lukuisia eri palveluja. Jos haluat testata yhteytesi nopeutta, löytyy niitä helposti esimerkiksi Googlettamalla hakusanalla “nopeustesti“. Mikään nopeustesti ei anna 100 % tarkkaa tulosta liittymän nopeudesta, sillä oman yhteyden ja mittaavan palvelimen välissä on aina joukko yhteyksiä ja laitteita, joiden toimintakunto ja nopeus vaihtelevat ja vaikuttavat näin ollen mittaustulokseen. Nopeustesti antaa siis vain viitteellisen kuvan liittymäsi todellisesta nopeudesta. Nopeuteen ja mittaustulokseen vaikuttavat käytettävän mittauspalvelun lisäksi myös oman sisäverkon kunto, liitäntätapa sekä liittymän kuormitus mittaushetkellä.
Tee seuraavat toimenpiteet ennen kuin aloitat nopeuden mittaamisen:
- Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset. Etenkin tiedostonjako-ohjelmat tai tietokoneelle ohjelmia lataavat sovellukset (esimerkiksi musiikki- tai kuvatiedostojen lataaminen) vaikuttavat maksiminopeuteen oleellisesti.
- Kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla modeemin LAN1-porttiin. Langaton lähiverkko (WLAN) alentaa merkittävästi maksiminopeutta.
- Tarkista käytössä olevan verkkokaapelin kunto.
- Varmista ettei muilta tietokoneilta ole liikennettä verkkoon mittaushetkellä, jos modeemiin on kytketty useampia tietokoneita.
Kuinka saan laskut suoraan verkkopankkiin?
Voit tehdä e-laskusopimuksen oman verkkopankkisi kautta. Ensimmäisen laskun jälkeen voit tehdä e-lasku sopimuksen asiakastunnuksen mukaan. Näin saat suoraan laskut jatkossa omaan verkkopankkiisi ja vältyt paperiversioilta. Paperilaskusta veloitetaan hinnaston mukainen hinta. Ellei sinulla ole vielä verkkopankkitunnuksia, ota yhteyttä omaan pankkiisi.
Voiko laajakaistapalvelun nopeutta nostaa kesken sopimuskauden?
Laajakaistapalvelun nopeutta voi nostaa kesken sopimuskauden maksutta. Ota yhteys Kaisanetin asiakaspalveluun.
Kuuluuko liittymään kiinteä IP-osoite?
Kiinteä IP-osoite ei ole liittymän perusominaisuus. Kiinteän IP-osoitteen saa ns. yritysliittymään, tarvittaessa ota yhteyttä Kaisanetin asiakaspalveluun.
Onko valokuitu ukkosherkkä ja vaikuttavatko sähkökatkot toimintaan?
Valokuitu ei ole ukkosherkkä. Sähkökatkot vaikuttavat valokuituun kytkettävien laitteiden (modeemin ja IPTV-boksin) sähkönsyöttöön ja sitä kautta myös yhteyden toimintaan. Suosittelemme suojaamaan sähköiset laitteet sähköverkon ja laitteen väliin sijoitettavalla ylijännitesuojalla.
UPS (engl. Uniterruptible Power Supply) on varavirtalaite, jonka akku latautuu automaattisesti verkkovirralla. Sähkön katketessa UPS alkaa syöttää verkkosähkön kaltaista virtaa suojattaville laitteille sekunnin murto-osassa. Oikein mitoitetun akun voimalla tietokoneen tiedot ehditään joka tapauksessa tallentaa, ja laitteet ehditään sammuttaa hallitusti. Nykyaikainen UPS suodattaa muun muassa ukkosen aiheuttamia ylijännitepiikkejä, jotka voivat vahingoittaa kallisarvoisia laitteita.
Voiko päätelaitteen jättää kylmään mökkiin talveksi?
Ei suositella jätettäväksi, jos peruslämpöä ei mökissä ole talven aikana. Silloin kytkentäkuitu tulee irrottaa modeemista ja laittaa kuidun päähän kuuluva suojatulppa, samoin modeemin päähän. Nämä suojatulpat jäävät asennuksen yhteydessä, mutta tarvittaessa voit kysellä niitä toimistolta. Samoin jos joudut irrottamaan modeemin kytkentäkaapelista esim. remontin ajaksi, tulee kuidun ja modeemin päät suojata, koska ne ovat pölylle erittäin arkoja. Älä koskaan katso kuidun päähän!
Mitä jos kaivuri katkaisee kaapelin?
Kaapelinäyttö on maksuton, joka kannattaa tilata aina, jos työskentelee valokuitukaapelin läheisyydessä. Kaapelin rikkoja vastaa vahingoista ja valokuitukaapelin korjaaminen on erittäin kallista. Kaapelinäytön tilaus onnistuu osoitteessa www.kaivulupa.fi.
Lisätietoa Kaapelinäytöstä.
Toimintaohjeet työskentelystä telekaapeleiden läheisyydessä.
Meille tulee päärakennukseen valokuitukaapeli, pitääkö 30 metrin päässä sijaitsevalle navetalle ostaa oma liittymä?
Yhteydet voidaan toteuttaa sisäverkkona kiinteistöstä toiseen. Suosittelemme ammattimaisen tahon käyttämistä sisäverkon toteutuksessa.
Voidaanko valokuitukaapeli upottaa vesistöön, omaan peltoon tms.?
Kyllä voidaan. Vesistöissä on huomioitava, että kaapelin tulee olla vesistökaapelia. Samoin kaapelin sijoittamiselle tulee olla asianmukaisesti hankittuna sijoitusluvat.
Miten syvään valokuitukaapeli kaivetaan ja voiko routa vaurioittaa kuitua?
Kuitu kaivetaan tai aurataan n. 70 cm:n syvyyteen. Kuitukaapeli on rakenteellisesti suojattu routavaurioilta.
IPTV kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa.
Tarvittavat tunnukset lähetetään asiakkaalle ennen kuin tv-palvelun saa käyttöön. Mikäli olette kadottanut tunnukset sisältävän viestin ja ellette saa tv-palvelua aktiiviseksi, voitte olla yhteydessä suoraan palveluntuottajaan; Kaisanet 0800 391 234, ma-pe klo 8-17
Kuinka saan tilattua maksullisia televisiokanavia?
Tilaaminen onnistuu mm. IPTV-boksin kaukosäätimen kautta. Paina kaukosäätimestä Menu-painiketta. Siirry ruudulla näkyvässä valikossa kohtaan Kauppa > Kanavapaketit. Valitse haluamasi paketti ja paina Osta-painiketta. Vahvista tilaus syöttämällä PIN-koodi. Voit tarvittaessa ottaa yhteyttä Kaisanetin asiakaspalveluun. Kanavavalikoima on nähtävillä Kaisanetin sivuilla.
Kaisanetin sähköpostitili ei toimi oikein matkapuhelimessa/tabletissa. Viestit saapuvat, mutta eivät lähde.
Laitteeseen on määritetty väärä lähtevän postin palvelin. Lähtevän postin palvelin on aina operaattorikohtainen ts. jos käytät puhelimen SIM-kortin datayhteyttä sähköpostin lähetykseen, tulee palvelimena olla ko. SIM-kortin operaattorin palvelin.
Sähköpostin lähetys joillekin vastaanottajille ei onnistu.
Tarkasta, että vastaanottajien sähköpostiosoite on varmasti oikein. Lähetä sähköpostin antama virheilmoitus yhteystietoinesi sähköpostilla osoitteeseen asiakastuki@kaisanet.fi, jolloin Helppari tutkii mistä virheilmoitus johtuu.
Miksi hankkia valokuituliittymä?
Toimintavarmuus – ruuhka-aikoja ei ole, yhtäaikaisten käyttäjien määrä ei vaikuta loppuasiakkaan käytössä olevaan nopeuteen. Ei alttiutta myrskytuhoille. Maahan kaivettu verkko ei kulu eikä sitä sääolot rasita. Sähkönsyöttö verkon aktiivilaitteille varmennetaan verkon aktiivilaitetiloissa.
Kuitu on nopea molempiin tiedonsiirtosuuntiin – myös isojen liitetiedostojen, kuten kuvien tai videoiden lähettäminenkin on nopeaa. Tulevaisuuden 3D-tulostuspalvelut (teollinen Internet).
Elinikä – Verkon päivitysmahdollisuus vain verkon aktiivilaitteet päivittämällä. Mahdollistaa kaikki tiedonsiirtotarpeet myös tulevaisuudessa.
Ei jatkuvia laitehankintoja – ei kalliiden päätelaitteiden uusimistarvetta, jotta voi hyödyntää verkon nopeutta.
Tietoturva – Valokuitua ei voi kuunnella, peilata tai nauhoittaa, kuten radiotaajuuksilla tapahtuvaa tiedonsiirtoa.
Saasteettomuus ja käyttöturvallisuus – Kuitu ei säteile. Kuidussa ei ole sähköä, kuidussa siirtyy vain valoa.
Olen tilannut kotisivutilan. Kuinka saan sen käyttööni?
Asiakkaan pitää ensin kirjautua ja siirtää sivut/tiedostot kotisivupalvelimelle. Tämän palvelimen osoite on: ftp.kaisanet.net ja sinne kirjaudutaan sähköpostitilin tunnuksilla. Kotisivun osoite on muotoa http://koti.kaisanet.net/käyttäjätunnus.
Kotisivujen päivityspalvelin (FTP): | ftp.kaisanet.net |
Kotisivutilan domain: | http://koti.kaisanet.net/käyttäjätunnus (=sähköpostitilin käyttäjätunnus) |
Nimipalvelimet: | 213.145.209.100 |
213.145.209.101 |
Sähköpostitilin asetukset
Tunnistamiseen käytetään samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa kuin postien lukemiseen.
Lähtevän postin palvelin: | smtp.kaisanet.net | portti: | 25 |
portti: | 465 (SSL-suojaus) | ||
Autentikoivan lähtevän postin palvelin: | smtp.kaisanet.net | portti: | 587 |
Saapuvan sähköpostin palvelin: | mail.kaisanet.net | IMAP: | 143 |
IMAP: | 993 (SSL-suojaus) | ||
POP: | 110 | ||
POP: | 995 (SSL-suojaus) |